Home » Blog » Stark och frisk rygg

Stark och frisk rygg

I och med dagens, i många fall stillasittande arbeten, har det medfört att många idag drabbas av värk i nacke och rygg, ett problem som vi för en 50 år sedan inte hade. I stort sett alla drabbas någon gång i ens liv av denna värk och vi tänkte därför komma med lite tips på hur man bygger upp en stark nacke och rygg, för att undvika framtida problem. 

Ryggont

Yoga som träningsform

Många människors livssituation idag kantas med en hel del stress i kombination med för mycket stillasittande. Detta medför att vi spänner muskulaturen, drar upp axlarna och blir spända. De spända musklerna medför i sin tur en sämre blodcirkulation vilket gör att vi hamnar i en ond spiral. I tidningen Expressen finns en artikel med Yogaläraren Ulrica­ Norberg där hon beskriver Yoga som en möjlig väg att gå för att lösa upp spända muskler samt få en starkare och friskare rygg och nacke. Det hon beskriver i artikeln är att många människor är för stressade och på gång och anser Yoga som en för ”långsam träningsform”. Det är just dessa som behöver Yogan allra mest.

Genom att utöva Yoga en kvart till en halvtimme om dagen, kan man enligt artikeln, få resultat redan inom en vecka. De riktiga resultaten får man sedan vänta med i ett par månader, det tar ett tag att bygga upp muskulaturen igen, att få den smidig och att få igång blodcirkulationen på ett bra sätt.  Men genom att införa Yoga i livet kan man skapa ett liv utan smärta, ett liv i balans och harmoni.

yoga

Ta hjälp

Känner man att man inte kommer någonstans med träningen, att det fortfarande gör ont och tar emot i vissa övningar kan man behöva lite hjälp på vägen. Då kan en naprapat vara värt att besöka för att få hjälp att bli av med alla låsningar i nacken och ryggen och få igång ett naturligt rörelsemönster. Bor du i Stockholm är Naprapatiska en bra klinik att besöka. Det är en kedja som finns på många platser i landet som alla är legitimerade naprapater och utbildade vid Naprapathögskolan i Stockholm. Hos dem kan du få god hjälp att komma vidare i din Yoga för att bygga upp ryggen igen och få en smärtfri vardag.

Det som är viktigt vid smärta i rygg och nacke är att inte sluta röra på sig, det kan få förödande konsekvenser.  Genom stillasittande ökar spänningen i muskulaturen vilket leder till ännu mer smärta. Försöker du däremot röra på dig frisätts endorfiner vilket gör att smärtan upplevs minska. Genom att röra på dig stärker du även upp muskulaturen vilket gör att du får en starkare core-muskulatur och klarar av att sitta rätt på arbetet.

Sjukgymnastik

Om du har långvarig smärta i ryggen ska du alltid gå till din vårdcentral och få ryggen undersökt av en läkare eller sjukgymnast. Nuförtiden brukar man alltid gå genom sjukgymnasten som skickar dig till läkaren om läget verkar akut.

Sjukgymnasten går igenom din kropp för att leta efter skadade nerver, reumatism, överrörlighet, stelhet och andra orsaker till smärtan. Du kan också få ett träningsschema som du kan utföra hemma eller på gymmet. I många fall kan ryggsmärta handla om att musklerna är för svaga och behöver tränas upp. Det gör man lättast med sjukgymnastik eftersom man är säker på att man aktiverar och arbetar med rätt sorts muskler och övningar, något man inte kan vara säker på om du bara går på ett gymnastikpass eller styrketränar.