Home » Blog » Omega-3

Omega-3

1088361-omega-3

Det är nu ganska många år sedan omega-3 först börjades talas om i media och i vardagliga samtal privatpersoner emellan, även om alla kanske inte tagit sig tiden att lära sig vad det egentligen är, kan man nog garantera att de flesta har hört talas om det och vet att det är något nyttigt.

Omega-3 är ett samlingsnamn för ett antal fleromättade och nyttiga fettsyror. Dessa faller även in under kategorin av essentiella fettsyror, alla essentiella ämnen är sådan som kroppen själv inte har förmåga att tillverka så vi måste få i oss den på andra sätt. Vad gäller fettsyror så får vi i oss dessa genom kosten. Dessa fettsyror är:

  • DHA – dokosahexaensyra 
  • EPA – eikosapentansyra
  • ALA – alfalinolensyra

DHA och EPA kallas även för fiskolja efter som vi mest får i oss dessa genom fisk och skaldjur. ALA kommer från växtriken och det får vi i oss genom valnötter, portlak, linfröolja och rapsolja. Skulle det behövas kan kroppen också omvandla ALA till EPA och DHA.

Anledning till att fiskar innehåller en stor mängd av dessa nyttiga fettsyror är dels för att de äter alger som innehåller omega-3 men även för att de äter fiskar som äter dessa alger. Men det är ingen garanti att alla fiskar innehåller dessa fettsyror, till exempel så innehåller bara odlad lax omega-3 om det faktiskt har tillsatts i deras foder.

Bästa källorna av omega-3 är fet fisk, detta inluderar makrill, sardin, anjovis och sill. Om man är allergiskt mot fisk, eller helt enkelt inte gillar det, bör man fortfarande få i sig dessa fettsyror, och det kan man faktiskt genom kosttillskott och naturläkemedel. Detta går att få tag på till bra priser från webbutiker som Grön Gåva.

Omega-3 har visat sig ha en rad positiva hälsoeffekter, det kan bidra till sänkning av både blodfetter och blodtryck, hjälpa till att bibehålla blodkärlens elasticitet, öka mängden serotonin i hjärnan vilket lindrar depression, bekämpa inflammationer i hjärnans blodkärl och celler, med mera.