Home » Hälsa » Några ämne och vitaminer som vi ofta lider brist på

Några ämne och vitaminer som vi ofta lider brist på

Kroppen behöver föda med rätt ämnen, vitaminer och mineraler för att må bra och fungera optimalt. Det är väldigt få ämnen som vi kan absorbera genom huden, såsom D-vitamin som vi får i stora doser av solen. Majoriteten kommer från maten. Trots att Sveriges befolkning är hälsomedvetna och vet vad som är bra och dåligt att äta, finns det många som lider av närings- eller ämnesbrist utan att vi vet om det. Det här är några av de ämnen som många av oss borde äta mer av. 

Magnesium

Magnesium är ett grundämne som har stor påverkan på vår kropp. Den hjälper till på flera ställen i kroppen och de vanliga symptomen på magnesiumbrist ignoreras vanligtvis som en dålig dag eller något som har med omvärlden att göra. Magnesium kan köpas som ett vanligt kosttillskott, men du behöver gå kuren under en längre period för att märka något resultat. En av de starkaste formerna är ett magnesiumpulver smaksatt med stevia som du blandar ut med ett glas vatten. Efter en påbörjad kur kan kosttillskottet medföra flera fördel, bland annat:

  • Du blir piggare
  • Du får bättre elektrolysbalans
  • Förbättrad psykologisk funktion
  • Mindre diarréanfall
  • Normal energiomsättning

Järn

Järnbrist drabbar oftast kvinnor och är väldigt vanligt under graviditeten. Men även före och efter en graviditet kan järnbrist förekomma. Flickor som fått sin menstruation lider högre risk eftersom mycket järn försvinner ut med blodet varje månad. Kvinnor behöver också ta mer järn än män eftersom kvinnors kroppar är sämre på att tillgodose sig järnet. Ett kosttillskott med järn borde ligga på 15 mg och då kommer kroppen endast att absorbera 2-3 mg. Järn är ett viktigt ämne med symptom som vi gärna ignorerar eller bestämmer beror på omgivningen och inte vår kost. Om du har någon av dessa symtom kan du behöva undersöka om du lider av järnbrist:

  • Trötthet, orklös
  • Sus i öronen
  • Återkommande huvudvärk
  • Lätt att bli yr
  • Blir lätt anfådd