Home » Blog » Gå ner i vikt

Gå ner i vikt

Det är lätt att dra på sig några extrakilon. Ibland många extrakilon. Det kan vara kilon från en graviditet, efter man äntligen lyckades sluta röka eller de krypande kilona som kommer när man blivit sambo. I vilket fall som helst är det alltid nyttigt att hålla en stabil vikt som är lämplig för ens längd och kroppstyp. Lätt att säga, men att gå ner i vikt är en av de svåraste sakerna man kan göra.

Kost

Det här brukar ofta vara tjuven i dramat. Man har ätit för mycket gentemot vad kroppen behöver eller hur mycket man rör på sig. Vår kropp är inställd på att älska socker, salt och fett eftersom det är snabb hjälp för kroppen att få energi. Vi hade ett betydligt större behov av snabb energi förr i tiden när vi jagade och hade ont om mat.

Därför är kroppen alltid tacksam när du äter choklad eller äter en påse chips. Vi äter också större portioner av mat än vi borde. Det enklaste sättet att gå ner i vikt med hjälp av kost är tallriksmodellen, den gör att du äter rätt mängder av matgrupperna utan att du ska behöva svälta. Mycket grönt och mindre rött kött och kolhydrater. Det är också bra att kombinera kosten med några kosttillskott som kan ge dig snabbare resultat på vågen. Kosttillskotten ska hjälpa kroppen att bryta ned fettreserverna samtidigt som du får extra näring och antioxidanter.

Träning

Det kommer ta lång tid att gå ner i vikt om man inte tränar. För vissa kommer det inte ens att hända, andra hinner trötta på sin strikta regim. Träning är viktigt för allmäntillståndet, inte bara för att gå ner i vikt. Sjukhuset brukar ge träning på recept nuförtiden. Man vill att alla ska röra sig åtminstone en halvtimme varje dag. Det betyder inte att du ska springa eller svettas på gymmet varje gång.

Komma igång  

Det viktigaste när det gäller träning och motion är att komma igång och få rutin på det. Det handlar som sagt inte om att du nödvändigtvis måste springa backintervaller eller lyfta flera ton om dagen på gymmet. För den som aldrig tränat eller inte gjort det på länge så är det viktigare att ”göra nånting”.

Att sätta igång direkt med hårda träningspass fyra-fem gånger i veckan är något som generellt sett inte fungerar speciellt bra. Träning till den grad att man är helt utmattad och verkligen tagit ut sig är förstås bra då och då, men inleder man med en sådan taktik så dröjer det i regel inte länge innan man inte orkar längre. Tyckte man inte om träning tidigare så lär det inte bli bättre av den taktiken. Då är det bättre att börja på en låg nivå och trappa upp den allteftersom.

Den allra viktigaste faktorn är rutin och att inte avvika från den. Har du satt som mål att röra på dig ett visst antal gånger per vecka, avvik inte från detta. Då är det otroligt lätt att man hamnar i den klassiska ”äh jag tar det imorgon”-fällan.

Visst är det bra om du har som rutin att lyfta vikter två-tre gånger i veckan. Men behöver du gå ner i vikt eller vill helt enkelt må bra, kan det räcka att ta promenader och försöka röra dig lite mer under dagen. Har man ett stillasittande jobb ska man prata med sin arbetsgivare efter friskvårdsbidrag eller ta små minipauser under dagen då du stretchar muskler och gå runt lite på kontoret.