Home » Blog » Börja träna för din hälsas skull

Börja träna för din hälsas skull

träning_glad_140134870

Känner du dig deppig trots att vårsolen kommit fram? Börja träna det kommer hjälpa dig att må bättre.

Att träna har en betydande effekt för vårt välmående därför rekommenderas det också till människor som har en mild och måttlig grad av depression. Många forskare menar att motion troligen är mer kostnadseffektivt än psykoterapi därför finns idag också FaR, fysisk aktivitet på recept, vilket är något som läkare och sjukvårdspersonal kan skriva ut till patienter som är mottagliga och tros vara passande för det.

Motion och fysisk aktivitet sätter nämligen fart på positiva energier i vår kropp och själ oavsett om det är lite eller mycket – all rörelse är av godo och så lite som 30 minuters rörelse om dagen kan göra stor skillnad för vårt humör och hälsa. Vår kropp är skapta för att röras på och om man börjar röra på sig är det som att en motor i vår kropp kommer igång, ibland kan motorn fått stått stilla länge och behöva lite tid på sig att hosta igång. När man kommit igång så ökar blodcirkulationen och våra celler tar upp mera syre vilket gör att vi bättre tar hand om dåliga blodfetter och stresshormoner. Man börjar sova bättre och får ett bättre humör. Dessutom så kommer kroppens energiförbrukning att öka så det farliga bukfettet kommer att minska och motion påverkar flera olika sjukdomstillstånd positivt såsom, högt blodtryck, övervikt, fetma, typ 2-diabetes och blodproppar. Risken för hjärt- och kärlsjukdomar, demens, srtros, beskörhet och tjocktarmscancer minskar. Genom att motionera regelbundet så frigör man positiva signalsubstanser som motverkar depression och smärta och vår inlärning, minne och problemlösning ökar och förbättras. Därför ses motion mer och mer som medicin för både kroppen och psyket och vill du läsa mer om de fysiska och psykiska effekterna utav träning så hittar du det här.

Ofta är det inte att börja som är problemet utan att hålla i träningen och det kan vara en utmaning att hålla motivationen uppe. Har du svårt att komma dig iväg på träningspasset så skaffa dig en träningskompis, har man bokat in med någon annan så vill man inte gärna svika vännen som väntar. Man har också större chans att hålla i träningen om man lägger upp ett lämpligt anpassat träningsprogram, man ska inte gå ut för hårt. Att köpa sig nya träningskläder är ett annat bra sätt att motivera sig, det känns mycket roligare att träna om man också får känna sig fin. Att sätta upp mål och delmål för sin träning är också en bra motivatör. Man kan till exempel ha som mål att utför ett lopp som man anmäler sig till eller att man ska delta i någon tävling. Som delmål kan man tänka att man unnar sig något man längtar efter, till exempel kanske man går ner i vikt som en effekt av sin träning och att då unna sig de här fina rosa Puma tightsen i en mindre storlek kan vara något att längta efter. Se också till att variera din träning så att det inte blir tråkigt för då kan det lätt bli att man slutar eller börjar hoppa över träningen med andra ursäkter. Att sätta ihop en peppande och inspirerande låtlista är också ett sätt att hitta energin när man har svårt för att motivera sig. Vill du läsa om fler motiverande tips kan du kika in här.