Home » Träning » Börja med styrketräning

Börja med styrketräning

En viktig del för din hälsa, vilket vi skrivit om upprepade gånger, det är motionen. En motionsform är den som går ut på att du lyfter fria vikter och vikter i maskiner på gymmet.

Gym

Vanliga orsaker till att låta bli

Men det är många som drar sig för att börja träna på gym, orsakerna är många, svårt att lära sig alla övningar och maskiner, man känner sig uttittad för att alla andra är hypervältränade och undrar vad man själv som icke-hypervältränad gör där. Många kanske även har en syn på gymmet som något dit just muskulösa killar går för att bli ännu mer muskulösa, detta stämmer förstås inte.

En orsak till detta är förstås att gymmen idag i stor utsträckning inte ser ut som dom gjorde på 70-talet, de så kallade ”ryssgymmen” där det i huvudsak fanns skivstänger och hantlar att tillgå. Idag är gymmen moderna och har ofta ett väldigt stort utbud av olika typer av motions-, styrke-, stretching och rehabiliteringsredskap med mera.  Ett gym idag är snarare ett träningscentrum.

Att köra igång

Det ska sägas att många av dom orsakerna man har för att inte börja på ett gym sitter lite i huvudet på en själv. Visst är det så att folk tittar på varandra inne i gymlokalen, men det är få som på något sätt gör det förebrående. Så den tanken ska man slå bort.

Har man tidigare inte motionerat på ett gym så kan man med fördel be att få hjälp av någon av gymmets instruktioner, alternativt någon träningskompis att lära sig de olika maskinerna och övningarna och till vilka muskelgrupper de används för. På så sätt så blir det lättare att komma igång och lära sig. Utan någon hjälp så känner man sig lätt vilsen inne på gymmet.

Det finns många nybörjartips, men det viktigaste är att du ska se till att det åtminstone också är lite roligt att gå på gymmet. Det ska inte vara en plåga, åtminstone inte från början. Chansen är större att du lyckas få rutin på gymmandet och inte sluta efter ett tag för att det varit för ansträngande både fysiskt och mentalt.